Preocupació i rebuig per l'informe del síndic sobre el comerç irregular

Espantades vam rebre les notícies pels mitjans de comunicació on es feien ressò de l'informe del Síndic de Greuges sobre comerç irregular i venda ambulant (enllaç: http://www.sindic.cat/site/unitFiles/4018/Informe%20comer%C3%A7%20irregular%20via%20publica_cat_ok.pdf). Espantades perquè les notícies parlaven de mà dura i demandes d'acció contundents contra els manters. Espantades també perquè el Síndic de Greuges hauria de defensar les persones i col·lectivitats més agreujades, i en aquest cas sembla passar ben bé el contrari.

No obstant, som ben conscients de la manipulació d'aquests mitjans i de tota la voluntat criminalitzadora i repressora que amaguen les seves encobertes editorials "objectives". Per això, calia anar a la font i llegir amb detall què deia i què volia dir el "nostre" Síndic. Aleshores és quan la vergonya, frustració i ràbia se'ns confirma i no ens queda altre que donar una resposta necessària al seu informe que amaga posicionament implícits.

L'informe no serveix per altra cosa que protegir i legitimar la "propietat industrial i intel·lectual". Un pseudo-dret que no ve a ser altre cosa que uns dels majors enemics de les classes treballadores catalanes. Tal com s'indica en la pàgina 7 de l'informe, en el punt 2.- (IMPLICACIONS DIVERSES EL FENOMEN DEL “TOP MANTA”), els problemes del fenomen són de caràcter recaptatori i competencial. El problema humà i laboral és un apèndix legalista de la realitat segons el Síndic; concebent així al venedor com a persona irregular perfectament susceptible de ser criminalitzada. És sota aquest punt de vista de defensa de la legalitat vigent que el Síndic senyala i ataca.

Les solucions per afrontar la problemàtica basculen entre la hipocresia i el paternalisme. A la pàgina 14, en el punt 4.5.- (TAULA INTERADMINISTRATIVA) s'atreveix a dir que "tindria sentit que hi participessin [en una taula] representants d'aquest col·lectiu de persones sempre que fos necessari". Quan la veu de la persona afectada, i considerada la "baula més feble" (pàgina 9 de l'informe, punt 3.1.-) no és necessària ? Però fins a quin punt hem de suportar cinisme del Síndic?

De fet en el punt 4.6.- (PARTICIPACIÓ DELS SECTORS AFECTATS) podem destapar per omissió els interessos hegemònics que s'amaguen darrera aquest informe. Quins sectors del comerç poden interpel·lar a l'administració sinó són pas les grans superfícies? Les mateixes que ensorren el petit teixit comercial i de proximitat. Per no parlar de l'absència de la veu de les treballadores del comerç que viuen en condicions molt precàries.

En el punt 4.7.- (ACTUACIÓ DECIDIDA CONTRA LA CRIMINALITAT ORGANITZADA) parla de "punts de distribució majorista dels productes falsificats" i en cap cas es parla de la competència deslleial de les grans productores i distribuïdores que externalitzen la producció a països on hi ha mà d'obra esclava. Els mateixos que denúncies falsificacions es fan d'or fingint, falsificant i traficant amb els nostres drets.

És per tot això que des de "la CUP Raval Gòtic, l'Assemblea del 15M del Gòtic i la COS Barcelonès" volem distanciar-nos i rebutjar el discurs implícitament protector dels interessos establerts i explícitament paternalista on la solució és una suposada integració que ni existeix ni es dóna ni tenim les classes treballadores catalanes. Un discurs que a més, és utilitzat pels mitjans per atacar, criminalitzar i enfrontar a les classes desposseïdes i vulnerades.