Un joc del Monopoly gegant simbolitza la lluita veïnal contra la massificació turística a Ciutat Vella

Amb el BCNopoly veïns i veïnes van jugar cooperativament amb l’objectiu comú d’aturar la construcció de més hotels i defensar els barris per al veïnat

El passat dissabte 21 de maig a les 11h, davant del mercat de Santa Caterina, l’assemblea Casc Antic – Barceloneta de la CUP va promoure una escenificació de la resistència i mobilització veïnal contra el model turístic de la ciutat, a través d’un joc de proporcions gegants inspirat en el Monopoly però amb les regles totalment canviades; el BCNopoly.

L’assemblea local de la CUP Casc Antic – Barceloneta vol sensibilitzar i mantenir forta la mobilització ciutadana als barris contra la depredació turística. El BCNopoly va posar al centre de l’espai públic del barri de Sant Pere i Santa Caterina un joc cooperatiu per combatre la construcció de nous hotels - com per exemple el de 5 estrelles que s’està construint al costat del mercat municipal - així com el comerç orientat al turisme.

Es van fer 4 equips concursants amb participants de la Plataforma contra l’Hotel Rec Comptal i de l’ANC de Ciutat Vella, així com de persones que van trobar-se el joc al mercat i van voler participar-hi. Els equips no van competir sinó que van col·laborar amb l’objectiu comú de reconvertir els barris. Es van moure pel tauler gegant, van anar enderrocant simbòlicament hotels, apartaments turístics i botigues de souvenirs, entre d’altres, i en el seu lloc hi van instal·lar equipaments i serveis per als barris com per exemple un casal de gent gran, habitatge de protecció oficial o una botiga de queviures.

El turisme és ja un dels problemes més greus que té Barcelona, segons la darrera enquesta anual sobre els serveis municipals que realitza el consistori. En tres dels barris de Ciutat Vella (Sant Pere i Santa Caterina, la Barceloneta i el Gòtic) el turisme es destaca com a primera o segona preocupació (així com a la Sagrada Família i al Poblenou). Són alguns dels barris que més pressió turística pateixen com a conseqüència d’un model turístic que ha equiparat la ciutat a una mercaderia més; un espai que és oportunitat de negoci per a grups inversors per sobre de patrimoni, espai públic i habitatge per a veïns i veïnes.

En aquest context de pressió pública, l’actual govern municipal ha presentat recentment el Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics (PEUAT). Des de la CUP de Barcelona, conjuntament amb l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible, n’hem denunciat greus mancances per esdevenir un mecanisme eficaç per al decreixement turístic, que considerem imperatiu.

El PEUAT regula els allotjaments turístics sense una definició prèvia del model turístic de la ciutat. El problema dels allotjaments turístics no es pot deslligar d’altres elements de l’activitat turística com els establiments de restauració i comerç dirigits al turisme que desplacen el comerç de proximitat, l’ocupació massiva de l’espai públic i els espais monumentals que els degrada i en restringeix l’accés, l’oci nocturn que amenaça el descans dels veïns i les veïnes, etc.

La zonificació del PEUAT, que pretén regular el “decreixement natural” en alguns barris i el “creixement sostingut” en altres de menys saturats, posa de manifest aquesta manca de model. El creixement sostingut del turisme en algunes zones de la ciutat anul·larà tota possibilitat que el centre saturat pugui caminar cap al decreixement turístic, ja que, òbviament, els i les turistes es mouen al voltant de les principals icones de la ciutat independentment d’on pernoctin. No només no es pot preveure cap decreixement turístic a través del PEUAT sinó que el monocultiu turístic té via lliure per estendre’s a altres barris de la ciutat.

El BCNopoly va informar als veïns i les veïnes sobre el PEUAT, sobre alguns dels principals projectes urbanístics hotelers en fase de construcció o de planificació a Ciutat Vella, i sobre les problemàtiques a les nombroses finques amb pisos turístics als nostres barris.